Wednesday, November 10, 2010

MUTIARA KATA

1001 gurauan x menjamin seukir senyumn,

ttpi dgn 1 sindiran sudh cukp utk melukakn hati seorg insan....

jht dbls jht adlh dendam,
baek dbls jht adlh kejam,
...baek dbls baek adlh biase,
ttpi,...
jht dbls baek adlh semulie2 perbuatn...   


Tersenyum adalah kunci kebahagiaan. Cinta adalah hatinya. Kesenangan adalah temannya. Keimanan adalah cahayanya. Keamanan adalah dindingnya.

jalan untuk berubah kebaikan sentiasa ada d depan mata hati tetapi hanya diri sendiri saja yg dpt mencarinya....akal,fikiran dan nawaitu serta berserah ke atas allah s.w.t pasti ada cahaya hati yg terpancar utk ke jln itu.....buka mata,buka hati dan cermin diri sendiri.....apa tujuan hidup dan apa kebaikan yg telah dilakukan atas nama allah s.w.t?


Ketika Tiba Saat Perpisahan Janganlah Kita berduka, sebab apa yang Paling Kita Kasihi Darinya Mungkin akan Nampak lebih Nyata dari Kejauhan Seperti Gunung yang Nampak lebih Agung Terlihat dari Padang dan Dataran...
 
 Katakanlah: "Siapakah Tuhan langit dan bumi?" Jawabnya: "Allah." Katakanlah: "Maka patutkah kamu mengambil pelindung-pelindungmu dari selain Allah, padahal mereka tidak menguasai kemanfaatan dan tidak (pula) kemudharatan bagi diri mereka sendiri?." Katakanlah: "Adakah sama orang buta dan yang dapat melihat, atau samakah gelap gulita dan terang benderang; apakah mereka menjadikan beberapa sekutu bagi Allah yang dapat menciptakan seperti ciptaan-Nya sehingga kedua ciptaan itu serupa menurut pandangan mereka?" Katakanlah: "Allah adalah Pencipta segala sesuatu dan Dia-lah Tuhan Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ar Ra'd;16
Diriwayatkan daripada Umar bin al-Khattab r.a bahawa beliau telah berkata kepada Rasulullah s.a.w: “Wahai Rasulullah! Engkau lebih aku cintai daripada segala sesuatu melainkan nyawa yang ada di dalam diriku. Lalu Rasulullah s.a.w berkata:” Tidak sempurna iman seseorang sehinggalah aku lebih dicintai daripada dirinya sendiri. Umar pun berkata:” Demi Tuhan yang telah menurunkan al-Kitab kepada engkau, sesungguhnya engkau lebih aku kasihi daripada diri aku. Baginda berkata kepada Umar:”Sekarang iman engkau telah sempurna wahai Umar!”

Rasulullah s.a.w bersabda, bermaksud:
“Sesungguhnya orang-orang yang paling aku kasihi di kalangan kamu dan orang yang paling dekat tempat duduknya denganku dihari kiamat ialah orang yang paling baik akhlaknya. Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh dariku pada hari kiamat ialah orang yang banyak bercakap perkara sia-sia, dan berlagak angkuh, sombong malah ia merasa bangga dengan kesombongannya.” Para sahabat bertanya lagi, “wahai Rasulullah, sesungguhnya kami telah mengetahui maksud perkataan orang-orang yang suka bercakap banyak yang sia-sia, dan yang berlagak angkuh dan sombong, tetapi apakah maksud orang yang bangga dengan kesombongannya? Jawab Rasulullah “ialah orang yang takbur.”

Riwayat at-Tarmizi      





Life ends when you stop Dreaming,
Hope ends when you stop Believing,
Love ends when you stop Caring,
And Friendship ends when you stop Sharing…!!!”

No comments:

Post a Comment